zamek-rynW lipcu informowaliśmy o Forum Wymiany Doświadczeń Dla Pełnomocników Systemu Zarządzania, organizowanym przez TÜV Akademia Polska. Oczywiście nie mogło nas tam zabraknąć. Dlatego możemy podzielić się wrażeniami z imprezy. O tych merytorycznych w tym artykule. Wrażenie pozamerytoryczne na blogu zarządzania jakością.

Zadowolenie klienta

Powyższemu tematowi poświęcona była pierwsza prelekcja. Pierwszym prelegentem była Halina Maślanka – Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością TÜV Rheinland. Prelekcja była bardzo fachowa i wyczerpująca. Omówione punkty norm (ISO 9001 i ISO 9004) dotyczące tematu, poparto licznymi przykładami „z życia”. Pani Maślanka omówiła elementy wpływające na zadowolenie klienta oraz metody badania zadowolenie klienta. Słuchacze mogli dowiedzieć się kiedy NIE STOSOWAĆ wszechobecnych ankiet, a kiedy będą ona miały rację bytu. Omówiono rodzaje ankiet i inne sposoby badania satysfakcji klienta.

Słabiej wypadła druga część prelekcji. Prowadzili ją pełnomocnicy trzech firm. Można było odnieść wrażenie, że niektórzy z nich nie rozumieją celu wystąpienia na forum. Z jednej strony mogliśmy zobaczyć przykłady ankiet z firmy Pro-Lab i omówienie ich użycia, zmian w czasie i doboru dla poszczególnych klientów. Ten fragment można uznać za ciekawe studium przypadku.
Z drugiej strony uczestnicy byli zmuszeni obejrzeć kilka wykresów dotyczących wyników ankiet jednej z firm. Te wiadomości mogą być przydatne dla jej kierownictwa. Uczestników forum znużyły.

Osiągniecie jakości w formacie Six Sigma

Nie wiedzieć czemu tematyka Six Sigma wywołuje strach wśród wielu menadżerów jakości. Może dlatego, że myśląc o Six Sigma od razu pojawia się nam w głowach „statystyka”. To, że „nie taki diabeł straszny” próbował pokazać pan Wiesław Szozda z TÜV Akademia Polska.
Sukcesem prelegenta, było omówienie tematu w sposób przystępny, wyjaśnienie podstawowych pojęć i zilustrowanie ich czytelnymi przykładami. Lekkość, z jaką wykład był prowadzony. powodowała, że temat wydawał się znacznie łatwiejszy.
Na zakończenie, pan Szozda omówił poruszane wcześniej kwestie w formie studium przypadku. Szkoda, że czas tak gonił i nie udało się zrobić tego dokładniej. Mimo to prelekcja była bardzo dobra.

Wspomagamy zarządzanie informacją

Takich prelekcji zawsze się boję. Bynajmniej nie z powodu tematu. Powodem był fakt, że już na początku imprezy na stole znalazłem foldery reklamowe firmy, z której pochodzi prelegent. Firmy produkującej oprogramowanie mocno związane z tematem prelekcji.
Nastawiłem się więc na mnóstwo autopromocji i mało konkretów.
Na szczęście mile się rozczarowałem. O firmie było oczywiście bardzo dużo, ale wiadomo – sponsor chce się pokazać. Na szczęście nie odbiło się to na jakości prezentacji.
Prowadzący – pan Mariusz Chrapek – bardzo ciekawie opowiadał o technologiach, jakie wykorzystuje oprogramowanie jego firmy.

Co nowego w auditach certyfikujących

Prelekcja poświęcona przestrzeganiu wymagań prawnych w systemach zarządzania jakością, środowiskowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
W normach dotyczących systemów środowiskowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, kwestia przestrzegania wymagań prawnych był zawsze mocno akcentowana. Część prelekcji poświęcona tym systemom (prelegenci panowie Marek Koźmik, Jacek Sadowski), stanowiła w zasadzie  przypomnienie wiadomości z tego zakresu. Omówiono punkty norm, które kładą nacisk na przestrzeganie wymagań prawnych, a także kilka przepisów prawnych z tego zakresu.
Szczególnie wartościowa była prelekcja, prowadzona przez pana Mirosława Markusika, poświęcona wymaganiom prawnym w ISO 9001:2008. Podczas prelekcji omówiono kilka modeli nadzorowania zgodności z przepisami prawnymi. Naświetlono również znaczenie zgodności z przepisami prawa dla organizacji.

O informacji zwrotnej i przywództwie

O ile z poprzednich prelekcji można było być zadowolonym, ostatnia to majstersztyk. Trener biznesu Andrzej Szastok podzielił się swoją wiedzą na temat przywództwa. Prelekcja poświęcona była właściwemu dawaniu informacji zwrotnej.
Tematyka ta jest niezwykle ważna, a wydaje się być mocno zaniedbywana w firmach.
Nie tyle jednak wiedza, co sposób jej przekazania był fascynujący. Pan Szastok odszedł od schematu „gadającej głowy”. Wciągał uczestników do dyskusji, co chwilę raczył dowcipami, odgrywał rolę bohaterów omawianych scenek. Nie dość, że całość była wartościowa merytorycznie, to jeszcze niezwykle ciekawie poprowadzona. Dużo ciekawych informacji i dobra zabawa.

Podsumowując…

Warto było tam być. Wykłady były ciekawe, a prelegenci dobrze do nich przygotowani. Oczywiście można jeszcze coś poprawić, ale drobne niedociągnięcia nie zepsuły bardzo pozytywnego wrażenia. Wisienką na trocie była część rozrywkowa Forum. O tym więcej na blogu.
Uważam, że warto uczestniczyć w tego typu imprezach.